Életmód: így készülj a terhességre

Érdemes néhány egyszerű életvezetési tanácsot követned miközben a terhességre készülsz. Segítségükkel felkészülhetsz a teherbeesésre.

A teherbeesés valószínűségét számos olyan tényező befolyásolja, amelyekre neked is van ráhatásod, mint például az étrended, a súlyod, a dohányzás vagy a testedzés. Előfordulhat, hogy szükséged lesz néhány apróbb változtatásra a mindennapi szokásaidban a fogantatás esélyének növeléséhez.

Ez a 13 egyszerű életvezetési tanács segítségetekre lehet, hogy partnereddel felkészüljetek a családalapításra.

Törődj magaddal

 
1. Vedd figyelembe a tápanyagszükségleteidet

Étrended legyen egészséges és változatos: tartalmazzon nagy mennyiségben gyümölcsöket, zöldségeket, jó minőségű fehérjét, teljes kiőrlésű gabonatermékeket, zsírszegény tejtermékeket és rengeteg vizet. A kismama megfelelő táplálkozása hozzájárul ahhoz, hogy gyermekének a legjobb kezdést biztosítsa az életben.  

Próbáld meg kerülni azokat az anyagokat, amelyek problémákat okozhatnak a fogamzásnál, mint például az alkohol vagy a kábítószerek. Lehetőleg ne fogyassz olyan ételeket, amelyekben előfordulhat a lisztéria baktérium (lágy sajtok, nyers hús és tojás, előre elkészített saláták), valamint a magas higanytartalmú halakat. A napi koffeinbevitelt szintén érdemes lehet csökkenteni. További hasznos tippeket találhatsz a babatervezési étrend aloldalunkon.  

Fontos a kiegyensúlyozott étrend, amely sok friss gyümölcsöt és zöldséget tartalmaz. Az édesanya megfelelő tápanyag-ellátottsága segít a kisbaba megfelelő fejlődésében is
2. Már a terhesség tervezésekor kezdj el szedni terhességi multivitamint

Tápanyagellátási szempontból a várandósság az egyik legmegterhelőbb időszak egy nő számára. Ma már teljesen magától értetődő, hogy a terhesség alatt a leendő anyukák nagy gondot fordítanak az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásra.  

A várandósság ideje alatt néhány kulcsfontosságú tápanyag szükséglete megnövekszik. Még a legteljesebb étrendre törekedve is nehéz ezeket a szükségleteket pusztán az ételek segítségével kielégíteni. Ugyanakkor a vitaminokra nagy szüksége van a szervezetnek, viszont nem vagyunk képesek előállítani őket; folyamatos bevitelükről mindenkinek gondoskodnia kell. Ebben segíthet az Elevit Complex 1 mind a babának, mind a mamának.  

A terhesség első néhány hete kiemelt fontosságú, hiszen ekkor alakulnak ki a gyermeked létfontosságú szervei, miközben esetleg még nem is vagy tudatában annak, hogy gyermeket vársz. Éppen ezért fontos, hogy már egy hónappal a tervezett várandósság előtt elkezdd szedni naponta az Elevit Complex 1-et.

3. Maradj egészséges és ügyelj a konyhai higiénére is  

Csökkentsd egy esetleges ételmérgezés esélyét azáltal, hogy megfelelően kezeled az ételeket. A konyhaedényeket és konyhai felületeket tartsd tisztán. Mindig alaposan mosd meg ne csak a kezeidet, de a gyümölcsöket és a zöldségeket is, az ételt süsd/főzd meg rendesen és tárolj mindent a megfelelő hőmérsékleten.

4. Mozogj rendszeresen

Nemcsak az általános közérzeted javíthatod, de számos krónikus egészségügyi probléma felmerülésének kockázatát is csökkentheted aktív életmóddal. Már néhány apróbb változtatással is sokat tehetsz magadért és a babáért: lift helyett használd a lépcsőt, és lehetőleg minden nap végezz legalább 30 perc közepes intenzitású testedzést – például ússz vagy sétálj tempósan.

Ugyanakkor ne ess át a ló túlsó oldalára. A túl sok edzés befolyásolhatja a hormonháztartásodat, így pedig csökkenhet a teherbeesés valószínűsége.

Couple walking in woods

5. Figyelj a súlyodra

A megfelelő testsúly különösen fontos akkor, amikor kisbabát szeretnél. Ugyanis a fogantatás esélye nemcsak akkor csökken, ha túlsúlyt cipelsz, de akkor is, ha kórosan sovány vagy. Mindkét esetben felborulhat a hormonháztartás kényes egyensúlya, ami nehezítheti a teherbeesést.

Ahhoz, hogy tisztában legyél a testmagasságodhoz tartozó ideális súllyal, ki kell számolnod a testtömegindexedet, azaz a BMI-det (body mass index)*. Ezt megteheted úgy is, hogy a testtömegedet elosztod a méterben megadott testmagasságod négyzetével [például ha 160 cm magas vagy és 55 kg, akkor így számolj: 55/(1,6*1,6)=21,48], de természetesen használhatsz egy egyszerű, online kalkulátort is.  

Az ideális BMI 18,5 és 24,99 között van. Ha esetleg fogynod vagy híznod kell ahhoz, hogy az ideális tartományba kerülj, konzultálj az orvosoddal a számodra legmegfelelőbb módszerről.

Növelheted a teherbeesés esélyét azzal, ha csökkented a stresszt
6. Tedd le a cigit

A dohányzás számos egészségügyi problémához vezethet, ami mind a nőknél, mind a férfiaknál csökkentheti a termékenységet. Ha te, vagy partnered dohányoztok, akkor a babatervezés egy kiváló alkalom lehet arra, hogy leszokjatok.

Amennyiben tanácsra vagy támogatásra van szükséged a leszokáshoz, úgy érdemes felkeresned orvosodat.

7. Csökkentsd a stresszt

Napjaink rohanó életvitele, a családalapításra való készülés kimerítő és stresszes lehet. Ugyanakkor növelheted a teherbeesés esélyét, ha megpróbálod csökkenteni a stressz szintedet, például relaxációs technikákkal. A jóga, a tai chi vagy a meditáció szintén segítségedre lehet ebben az időszakban.

8. Nem eszik olyan forrón…

Kerüld a túlzottan meleg környezetet, így a szaunázást vagy a termálfüdőzést, ha babát szeretnél. Ez a férfiaknak is ajánlott, ugyanis a spermiumok minőségét és mennyiségét a meleg kedvezőtlenül befolyásolja.

9. Óvatosan a macskaalommal

A használt macskaalomban ártalmas baktériumok lehetnek, tehát tanácsos gumikesztyűt használnod a takarítások alkalmával, vagy esetleg megkérni mást. Ugyanezért kertészkedés alatt is viselj kesztyűt!

Győződj meg róla, hogy felkészültél

 
10. Tekintsd át az anyagi helyzetedet

Fontos, hogy pároddal anyagilag is felkészüljetek a baba érkezésére. Győződj meg róla, hogy stabil a pénzügyi helyzetetek és, hogy a családalapítás kapcsán felmerülő összes várható (és váratlan) költséggel számoltatok.

11. Kérdezősködj a családod történetéről

Ha van rá lehetőséged, tudj meg minél többet a családod múltjáról, szokásairól. Ez fontos szerepet játszhat abban is, hogy hogyan fogod alakítani és formálni a ti családi életeteket. Emellett felmerülhetnek egészségügyi kérdések is, amiről fontos lehet konzultálnod az orvosoddal mielőtt családalapításba fognátok, hiszen így kiderülhet, hogy befolyásolhatja-e bármi is a terhességedet vagy a baba egészséges fejlődését.   

12. Beszélj a családoddal és a barátaiddal…

…feltéve, ha nem okoz neked problémát, hogy megoszd velük a családalapítási terveiteket. Ez segítségetekre lehet abban, hogy megértsétek, mire és hogyan is kell felkészülnötök a pároddal. Ráadásul a közeli ismerősöktől rengeteg támogatást és segítséget kaphattok. 

13. Felkészültél életed legnagyobb utazására?

Habár családot és gyermeket tervezni izgalmas és felemelő érzés, érdemes egy pillanatra megállni, és a partnereddel mindent átbeszélni, mielőtt túlságosan beleélitek magatok. Győződj meg róla, hogy ugyanarra vágytok mindketten, és hogy érzelmileg is fel vagytok készülve. 

Ez viszont nem minden…

Összeállítottunk egy átfogó listát arról, hogy mit érdemes tenned akkor, amikor kisbabát szeretnétek. Olvasd át és esetleg nyomtasd is ki a babatervezési tippjeinket, hogy segítségedre legyen egy egészséges terhességre való felkészülésben. Ha pedig szeretnél meggyőződni róla, hogy sikerült-e végre teherbe esned, ellenőrizd a tüneteket!

 

* 10 dolog, amit az elhízásról tudni kell

Most éppen…