Életmód a terhesség hónapjaiban

Az alábbi 12 életmódbeli tanács segíthet óvni a fejlődő magzatot, neked pedig kiélvezni a várandósság hónapjait.

Terhességed idején fontos, hogy életmódod megválasztásával a kisbabád egészséges fejlődését segítsd. Az egészséges étrend és az aktivitás továbbra is nagyon fontos, de esetleg néhány olyan mindennapi szokásodban is érdemes lehet változtatásokat beiktatnod, amelyekre talán nem is gondoltál eddig.

Éppen ezért összegyűjtöttünk neked 12 tanácsot, hogy megértsd, a napi rutinodban végrehajtott néhány apróbb módosítás milyen nagy segítségedre lehet abban, hogy terhességedet egészségben élvezhesd ki.

1. Kiegyensúlyozott és egészséges étrend

Leendő anyukaként nemcsak energikusabb leszel akkor, ha étrended rostban gazdag és zsírszegény, de segítségével biztosíthatod a kisbabád számára szükséges tápanyag-ellátottságot.

A kiegyensúlyozott étrend sokat segíthet a terhesség alatt, és az is fontos, hogy tisztában legyél a kerülendő ételekkel
2. Néhány étel és ital fogyasztását csökkentsd vagy iktasd ki teljesen

Van néhány olyan étel és ital, amit érdemes kerülnöd terhesség idején. Közéjük tartozik az alkohol és néhány csemege jellegű termék is. Koffeint és bizonyos típusú halakat a biztonság kedvéért csak nagyon kis mennyiségben javasolt fogyasztani. Még több hasznos tippért látogass el a terhesség alatti táplálkozásról szóló oldalunkra.

3. A várandósság alatt végig szedj terhességi multivitamint

Terhesség alatt bizonyos tápanyagok szükséglete akár több mint duplájára is emelkedhet, amit csupán étrendből meglehetősen nehéz lenne fedezni.

Az Elevit® Complex 1 filmtablettát kifejezetten a baba tervezésétől a terhesség 12. hetének végéig tartó időszak megnövekedett mikrotápanyag-igényének kielégítésére, és a magzati idegrendszer egészséges fejlődésének elősegítésére* fejlesztették ki. Célzottan erre az időszakra optimalizált mennyiségű vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz. A kiegészítő folsav-bevitel növeli az anyai folátellátottság szintjét. Az alacsony anyai folátszint a magzati idegcső-záródási rendellenességek kialakulásának kockázati tényezője. Magas folsav és (a folsavnál könnyebben hasznosuló) Metafolin tartalma révén hozzájárul egyes fejlődési rendellenességek kockázatának csökkentéséhez.

A Metafolin® a folsav biológiailag aktív formája, ez az, amit a szervezet közvetlenül tud hasznosítani. A folsavat a szervezet többlépcsős folyamat során alakítja át biológiailag aktív foláttá. Vannak, akiknél ez a folyamat nem működik megfelelően. Annak érdekében, hogy az optimális folátszint ezen nők számára is biztosított legyen, a folsav mellett biológiailag aktív folsav – Metafolin® bevitele is ajánlott.

Az Elevit Complex 2 a terhesség 13. hetétől biztosítja a fontos mikrotápanyagokat. Összetevői segítik az anya egészségének megőrzését, valamint támogatják a magzat egészséges fejlődését a terhesség második és harmadik harmadában. Folát tartalma hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez, DHA tartalma pedig támogatja a születendő gyermek szemének és agyának fejlődését**.

4. Fordíts kiemelt figyelmet a konyhai higiéniára (is)

Akár olyan egyszerű intézkedésekkel is segítheted kisbabád egészséges fejlődését, mint az alapos kézmosás főzés és étkezés előtt, a konyhai felületek tisztán tartása, friss zöldségek és gyümölcsök megmosása, az ételek alapos hőkezelése és megfelelő hőmérsékleten való tárolása.

5. Szülésre és szoptatásra felkészítő tanfolyamok

Ezeken a foglalkozásokon felkészítik a leendő anyukákat arra, hogy mi várható vajúdáskor, hogyan érdemes készülni az új jövevény érkezésére. A tanfolyamokon elsajátított tudással hatékonyabban tudod kezelni a terhesség és a szülés kihívásait, valamint a szülői feladatok ellátását is.

6. A reggeli rosszullétek kezelése

A terhesség mellett a reggeli rosszullétek is nagyban befolyásolhatják a közérzetedet és az életviteledet. Érdemes kipróbálnod tippjeinket, hogy kitaláld, neked mi válik be legjobban az olyan tünetek enyhítésére, mint a hányinger és a hányás.

7. Csökkentsd a gyomorégést és a székrekedést

A terhesség alatt sokaknak okozhatnak kellemetlen pillanatokat a székrekedés és a gyomorégés tünetei. Javaslataink közül néhány talán enyhülést és javulást jelenthet számodra is.

8. Mozogj és eddz rendszeresen

Fontos, hogy a terhesség idején is maradj aktív, és végezz rendszeresen testmozgást. Így nemcsak fitt maradhatsz, de a stresszt is csökkentheted, valamint a szülésre is segíthet felkészülni. Lehetőleg minden nap próbálj meg legalább 30 percet szánni olyan könnyebb mozgásformákra, mint az úszás vagy a tempós séta. Ha eddig is rendszeresen edzettél, lehet, hogy valamelyest csökkentened kell az intenzitást. Ha bizonytalan vagy, érdemes lehet orvosod véleményét kikérni erről.

Yoga

9. Gátizomtorna-gyakorlatok

A terhesség előrehaladtával a gátizmok egyre nagyobb terhelésnek vannak kitéve. Érdemes tehát néhány gyakorlatot elsajátítanod és napi rutinod részéve tenni az intimtornát.

10. Kerüld az alkoholt, a kábítószereket, és tedd le a cigit!

A legbiztonságosabb, ha teljesen kiiktatod az életedből az alkoholt és a kábítószereket a terhesség és a szoptatás ideje alatt is. Ugyanígy a dohányzást is fontos, hogy abbahagyd.

Fontos, hogy a terhesség idején is aktív maradj, hiszen nemcsak fitt maradsz így, de a stresszt is csökkentheted, és a szülésre is segít felkészíteni
11. Fordíts extra figyelmet a fogaidra és a fogínyedre

Terhesség alatt a fogínyed érzékenyebb lehet, ezért óvatosabban próbálj meg fogat mosni. Ha reggeli rosszullétek gyötörnek, használj szájvizet öblítéshez az azonnali fogmosás helyett, hogy csökkentsd a savak hatását. Ha felkeresed a fogorvosod, mindenképpen említsd meg neki, hogy terhes vagy.

12. Óvatosan a macskaalommal

Ha van cicátok, mindenképpen viselj legalább gumikesztyűt, ha te tisztítod /cseréled ki a macskaalmot. De legjobb, ha mást kérsz meg erre a feladatra a terhesség ideje alatt, mivel a használt macskaalom számos ártalmas baktériumot tartalmazhat. Ugyanígy légy elővigyázatos kertészkedéskor is: viselj ilyenkor is gumikesztyűt.

Maradj végig formában a terhességi tippjeinkkel

Összeállítottunk egy átfogó listát azokról a dolgokról, amikre érdemes ügyelned a terhesség előrehaladtával. Olvasd el és nyomtasd ki a terhességi tippjeinket, és használd útmutatóként.

* A kiegészítő folsav- bevitel növeli az anyai folátellátottság szintjét. Az alacsony anyai folátszint a fejlődő magzat velőcső-záródási rendellenessége kialakulásának kockázati tényezője. A jótékony hatás napi 400μg, a fogamzást megelőzően legalább egy hónapig, és a fogamzást követően három hónapig folytatott kiegészítő folsavbevitellel érhető el.

** Az anya szervezetéből vagy az anyatejből felvett dokozahexaénsav (DHA) hozzájárul a magzat és az anyatejjel táplált csecsemő szemének és agyának megfelelő fejlődéséhez.
A várandós és szoptató anyáknak a kedvező hatás eléréséhez az omega-3-zsírsavakból felnőttek számára ajánlott napi adagon (azaz 250 mg DHA és eikozapentaénsav – EPA) felül további 200 mg DHA-t kell naponta fogyasztaniuk.

Most éppen…