Életmód: mire ügyelj az első hónapokban?

Újdonsült anyukáknak szóló tippjeinkkel leküzdheted az első szülői kihívásokat, és könnyebb lesz lendületbe jönnöd az első hónapokban.

Egy kisbaba fenekestül felforgatja az eddigi életedet – a lehető legjobb értelemben. Teljesen normális, ha elárasztanak az érzések és teljesen kimerültnek érzed magad az első néhány hétben, amíg sikerül beletanulnod új szerepedbe, és kialakítjátok az egész család számára megfelelő napi rutint.

Az alábbi nyolc tippet azért állítottuk össze neked, hogy könnyebben megküzdj az anyaság kihívásaival, és az első közös hónapok minden pillanatát kiélvezhessétek a kisbabáddal.

1. Ügyelj a kiegyensúlyozott étrendre

Az egészséges étrenddel nemcsak az anyaság rohanó tempóját tudod majd könnyebben tartani, de jó minőségű anyatej folyamatos termelését is megalapozod vele. Erről még többet olvashatsz az újdonsült anyukáknak szóló táplálkozási tippjeink között.

Pihenj le egy kicsit, amikor csak tudsz – főleg olyankor, amikor a kicsi is alszik

2. Figyelj a tápanyagbevitelre, szedj a szoptatás idejére kifejlesztett vitamint

Néhány vitaminból és ásványi anyagból is jelentősen (16-85%-kal) megnő a szükséglet a szoptatás alatt. Viszont még kiegyensúlyozott étrendet tartva is nehéz lehet a megnövekedett szükségleteiteket fedezni.  Egy kifejezetten szoptatós kismamák igényeire kifejlesztett multivitamin készítmény, amilyen az Elevit Complex 3, segítségedre lesz ebben. Az Elevit Complex 3 ellátja a szervezetedet a szoptatás idején a szükséges vitaminokkal, ásványi anyagokkal, nyomelemekkel valamint omega-3 zsírsavval is, valamint segíti az anyatejjel táplált csecsemő egészséges fejlődését a szoptatás során, hiszen az anya szervezetéből vagy az anyatejből felvett dokozahexaénsav (DHA) hozzájárul az anyatejjel táplált csecsemő szemének és agyának megfelelő fejlődéséhez.

A kedvező hatás a napi ajánlott adagon (250 mg DHA és EPA) felül további 200 mg DHA bevitelével érhető el.

3. Pihenj

Habár sejtetted, hogy fárasztó lesz, mégsem lehet teljesen felkészülni arra, hogy egy újszülött csecsemő gondozása, táplálása mennyire kimerítő tud lenni valójában. Íme néhány módszer, hogy hogyan tudsz egy kis energiát spórolni.

  • Maradj inkább ülve, amikor csak tudsz, és dőlj le te is, amíg a baba szundikál.
  • A házimunkát korlátozd a minimálisra. A porcelánkészlet és függönytartó portalanítása megvár, hidd el.
  • Próbálj meg relaxálni, és használj különféle relaxációs és meditációs gyakorlatokat, amiket megtanultál a terhesség alatt.
  • Törekedj egyszerű és egészséges fogások készítésére, hogy a főzéssel ne menjen el sok időd és energiád feleslegesen.
  • Természetesen a párodat is vond be a baba gondozásába. Így nemcsak egy kis szusszanásnyi időt kapsz, de ők is közelebb kerülhetnek egymáshoz.
  • Kérj segítséget másoktól. A barátok és rokonok minden bizonnyal szívesen besegítenek majd a mindennapi teendőkben, vagy legalább megértő fülekre találhatsz náluk: szívesen meghallgatnak, és jó tanácsokkal látnak el.

4. Győzd le a rosszkedvet

A hormonális változások és a kialvatlanság miatt sokan tapasztalnak magukon a szülés utáni néhány napban levertséget, rosszkedvet, angol nevén baby blues-t. Bízd rá a kicsit egy pár órára a párodra vagy valakire, akiben megbízol, hogy valami olyasmivel foglalkozhass, ami kikapcsol, jobb kedvre derít, vagy csak hogy pár órát tudj végre egyhuzamban aludni. Ne fojtsd magadba az érzéseidet, félelmeidet, és ne érezd azt, hogy szégyellned kellene, hogy nem vagy maradéktalanul boldog – ez teljesen normális. Már az is sokat segíthet, ha kibeszéled magadból az érzéseidet.

Viszont ha szülés után két héttel is egyre inkább levertnek, depressziósnak érzed magad, mindenképpen konzultálj az orvosoddal vagy a védőnővel.

5. Mozogj

A nem túl megerőltető testmozgás nemcsak a hangulatodat javítja, de energikusabbnak és frissebbnek érezheted magad tőle. Arról nem is beszélve, hogy mozgással hamarabb tudod visszanyerni a terhesség előtti formádat. Próbálj meg naponta 30 percet magadra szánni, és menj, sétálj egyet vagy ússz egy keveset. Az első néhány hónapban természetesen nagyon vigyázz arra, hogy ne erőltesd meg magad, és fokozatosan növeld csak az intenzitást. A gátizomtorna és a hasizmok edzése szintén segítségedre lehetnek a korábbi formád visszanyerésében.

Mum pushing pram

6. Mozdulj ki a szabadba

Tegyetek rendszeres sétákat a szabadban a kisbabával, hogy ne érezd magad bezárva. Friss levegőre a gyermeknek is szüksége van, no meg a világgal is ismerkedik ilyenkor. Ha esetleg úgy érzed, hogy társaságra lenne szükséged, keress a környékeden kisgyerekes anyukákat, akikkel együtt sétálhatsz és közben beszélgethetsz.

Ha egészségesen táplálkozol, akkor nemcsak az anyasággal járó tempót fogod könnyebben bírni, de a tejed is jobb minőségű lesz

7. Kerüld az alkoholt és a koffeint

Az a legbiztonságosabb, ha nem iszol egyáltalán alkoholt, és nem fogyasztasz koffeintartalmú ételeket/italokat szoptatás alatt, hiszen ezek az anyatejjel átjuthatnak a baba szervezetébe. Az elfogyasztott koffeinnek körülbelül 1%-a, az alkoholnak pedig a 0,25%-a választódik ki az anyatejbe.1

8. Óvatosan a gyógyszerekkel

Olvasd át az eddig szedett gyógyszerek betegtájékoztatóját, hogy szoptatás alatt nem kerülendő-e a használatuk. Ugyanígy, mielőtt feliratnál vagy kiváltanál egy orvosságot, mindenképpen jelezd a doktornak vagy a gyógyszerésznek, hogy szoptatsz.

Mire ügyelj még az első néhány hónapban?

Összeállítottunk neked egy listát a baba érkezése utáni első hónapok legfontosabb teendőiről. Olvasd át és nyomtasd ki, hogy könnyebb legyen megszervezned az életeteket újdonsült anyukaként.

 

1 Országos Egészségfejlesztési Intézet: Táplálkozási ajánlások várandós és szoptató anyáknak.

Most éppen…