Életmód

Újdonsült kismamaként beleilleszteni a szoptatást is a teljesen átalakuló napi rutinodba – hát lássuk be, nem a legegyszerűbb dolog a világon! A következő kilenc életmód és szoptatási tippel viszont reméljük, kicsit megkönnyíthetjük a mindennapokat!

 Anyuka szoptat

1. Tanulj meg szoptatni már a szülés előtt

Természetesen sehogy sem lehet teljesen felkészülni a valódi szoptatásra, viszont sokat segít, ha már előre olvasol róla még mielőtt belevágnál. Nem minden szoptatási póz felel meg minden kismamának és kisbabának, szóval nem árt, ha már talonban van néhány pozitúra, amiket tudtok próbálgatni.

2. Fejj le anyatejet

A tej lefejése egyszerűen annyit jelent, hogy kisbabád szoptatása nélkül kézzel, vagy mellszívóval távolítasz el tejet a melledből.

Számos oka van annak, hogy miért érdemes tejet lefejni és későbbre eltárolni. Nem mindenki tud együtt lenni a kisbabájával a nap 24 órájában, és előfordulhat, hogy a családodra, barátokra vagy a bébiszitterre kell bíznod a kicsit. –a lefejt tejjel ők is meg tudják etetni. Előfordulhat, hogy a melled túltelítődik tejjel és megduzzad, ilyenkor a tej lefejése egy kis megkönnyebbülést hozhat. Máskor pedig, például útközben sokat segíthet, ha van nálad anyatej egy üvegben.

Három bevett módja van a tej lefejésének: kézzel, kézi vagy elektromos mellszívóval. A legtöbb anyuka a mellszívókat részesíti előnyben, hiszen könnyebb a használatuk. Egy hasznos tipp: a tejcsatornákra fejts ki nyomást a mellbimbó mögött, ne a mellbimbót nyomkodd.

A lefejt és eltárolt anyatej nagyszerű segítség vészhelyzetekben, és sok időt megtakaríthat az örökké rohanó anyukák számára. Olyan helyeken is jól jöhet, ahol kényelmetlennek éreznéd a szoptatást.

3. Az anyatej tárolása

Az anyatej lefejése után a következő lépés annak helyes tárolása. Nem bonyolult, viszont van néhány dolog, amire ügyelni kell.
A tejet lefejése után 24 óráig tárolhatod a hűtőben, de le is fagyaszthatod. Használj sterilizált, légmentesen záró tároló palackokat vagy anyatejtároló zacskókat. Ha műanyag tároló palackot használsz, akkor győződj meg róla, hogy BPA-mentes.

Anyuka a gyerekével és tejtárolási eszközökkel

 

4. Fejleszd tökélyre a nyilvános helyen történő szoptatást

Elsőre talán zavarba ejtő gondolat lehet a nyilvános helyen történő szoptatás, és annak ellenére, hogy egy teljesen természetes folyamatról van szó, sokan kényelmetlenül érzik magukat az elején.

Ha úgy érzed, téged nem feszélyezne, akkor előtte gyakorolj, hogy megtaláljátok a kisbabád és számodra is legtökéletesebb pozíciót. A legfontosabb a magabiztosság! Válassz olyan ruhákat, amelyekben kényelmesen érzed magad, és egy könnyű hozzáférhetőséget biztosító melltartót. Keress olyan helyet, ahol meg tudod támasztani a hátadat, és olyat, ahol kevésbé tudnak megzavarni.

Sokan használnak szoptatóskendőt, ha nyilvános helyen szoptatnak. Érdemes lehet neked is beruháznod egybe, ma már nagyon szép, divatos és multifunkciós kendőket lehet kapni! Egy próbát mindenképpen megér, arra viszont ügyelj, hogy néhány kendő/takaró anyaga irritálhatja a kisbabádat – figyeld a reakcióit!

5. Szoptatós ruhák beszerzése

Meglehetősen új termékek a piacon a kifejezetten a szoptatás időszakára tervezett felsők, ruhák – a szoptatós melltartók utáni következő lépcsőfok. Növekvő népszerűségük nem véletlen, hiszen megkönnyítik számodra, hogy kisbabádat bárhol megszoptathasd.

6. Ügyelj az egészséges szoptatós étrendre

A terhesség végével semmiképpen ne hagyd abba az egészséges táplálkozást. Habár a szabályokon picit lehet lazítani, és már lehet olyan dolgokat is fogyasztani, amelyek az elmúlt 9 hónapban tiltólistán voltak (hello, lágy sajtok!), viszont minden, amit megeszel, hatással van az anyatejre is.

Fusd át a szoptatás alatti táplálkozásról szóló aloldalunkat további hasznos tanácsokért azzal kapcsolatosan, hogy mit lehet és mit nem lehet fogyasztani a szoptatás hónapjaiban.

7. Szedj a szoptatás időszakára tervezett multivitamint

A kis jövevény érkeztével egy teljesen új élet kezdődik számotokra, amelyben szinte lehetetlen mindig ragaszkodni a precíz és egészséges étrendhez. Ráadásul a szoptatás során megnő a vitamin-és ásványi anyag szükségleted is. Ezért érdemes egy kifejezetten az erre az időszakra tervezett multivitamint szedned, amely biztosítja számodra a szükséges tápanyagokat. Az Elevit Complex 3 12 féle vitamint és 5 féle ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaz, köztük a fáradtság és kifáradás csökkentését segítő B-vitaminokat, C-vitamint, folátot és vasat. A megfelelő mikrotápanyag-ellátottság nemcsak a te egészséged miatt, de a kisbabád megfelelő fejlődése miatt is kiemelkedő jelentőséggel bír. Az Elevit Complex 3-ban lévő DHA (omega-3 zsírsav) támogatja kisbabád agyának és látásnak fejlődését is*.

8. Gondoskodj a megfelelő pihenésről

Egy eddig ismeretlen és új szerepbe csöppentél: édesanya lettél. Teljesen természetes, hogy mindent jól szeretnél csinálni a kisbabád érdekében. Nem csoda, ha sokat stresszelsz az első időkben, és úgy érzed, sosem tudod kipihenni magad. Viszont nagyon fontos, hogy amikor és ahol csak tudsz, pihenj le egy kicsit, és aludj minél többet. Ne feledd, hogy a szoptatás is rengeteg energiát igényel. Az alvás és a pihenés legyen az első helyen!

9. Találkozz, ismerkedj szoptató anyukákkal

Annak ellenére, hogy mennyire természetes folyamatról van szó, a szoptatásba is bele kell rázódni. Ezért jó, ha ismersz olyan anyukákat, akik hasonló problémákkal küzdenek, és tudtok tapasztalatot cserélni és jó tanácsokkal ellátni egymást. Érdemes a szülői /családi honlapokon, facebook-csoportokban is körülnézni.

Tippek a szoptatási rutin kialakításához és fenntartásához

Maradj továbbra is csúcsformában a szoptatás során a hasznos tippeket és trükköket tartalmazó ellenőrző listánkkal, amelyet azért készítettünk, hogy segítsen nektek az első hónapok során.

* Az anya szervezetéből vagy az anyatejből felvett dokozahexaénsav (DHA) hozzájárul a magzat és az anyatejjel táplált csecsemő szemének és agyának megfelelő fejlődéséhez. A várandós és szoptató anyáknak a kedvező hatás eléréséhez az omega-3-zsírsavakból felnőttek számára ajánlott napi adagon (azaz 250 mg DHA és eikozapentaénsav – EPA) felül további 200 mg DHA-t kell naponta fogyasztaniuk.

Most éppen…